APK keuring

APK keuringDe wettelijk verplichte APK keuring, is een algemene periodieke keuring, die voor bepaalde voertuigen verplicht moet plaatsvinden. Auto’s die ouder zijn dan vier jaar, moeten regelmatig een APK keuring ondergaan. Dat wil zeggen als de auto vier jaar is, daarna twee maal om de twee jaar, en daarna ieder jaar. De APK keuring werd ingevoerd, om er zorg voor te dragen, dat alle voertuigen op de Nederlandse wegen aan bepaalde eisen voldoen. Daaraan ligt voornamelijk ten grondslag, dat in de periode voordat de APK keuring verplicht werd, er regelmatig auto’s door de politie van de weg gehaald werden, waarvan de technische staat bijzonder slecht was. Daardoor waren er dan ook in het verleden met regelmaat ernstige ongelukken, die veroorzaakt werden door de zeer slechte technische toestand van de auto, die het ongeluk veroorzaakte.

De regels voor de APK keuring zijn overigens niet voor alle auto’s gelijk. Auto’s die op diesel of lpg rijden, moeten na drie jaar voor het eerst de apk keuring ondergaan, en daarna ieder jaar. Bovendien gelden er andere regels voor oldtimers. Deze auto’s, mits ouder dan 30 jaar, hoeven de APK keuring slechts éénmaal per twee jaar te ondergaan.

APK keuring

De APK keuring, die alleen door een gecertificeerd keurmeester mag worden uitgevoerd, omvat onder andere de volgende onderdelen.

De Verkeersveiligheid. Dit omvat de technische toestand van het voertuig. Hier worden onder andere gecontroleerd de schokdempers, de remmen, de wielophanging, de banden en dan bijvoorbeeld het profiel, de stuurinrichting, de toestand van de verlichting, en de toestand van de carosserie.

Het Millieutechnische aspect, onder andere de uitlaatgassen die het voertuig produceerd, die aan bepaalde emissies moeten voldoen. Ook wordt een zogenoemde viergasmeting gedaan, waarbij gekeken wordt of het voertuig niet teveel gassen uitstoot.

En het chassisnummer, waarbij onder andere gecontroleerd kan worden of het voertuig niet gestolen is.

Aan deze eisen kan je ook al wel zien, dat niet alle auto’s door de verplichte APK keuring komen. Bijvoorbeeld als het profiel van de banden te gering is, of wanneer de verlichting niet in orde is. Bovendien is de APK keuring voor auto’s die op diesel rijden, nog uitgebreider, met bijvoorbeeld de roetmeting, waarbij gemeten wordt hoeveel roet, dat schadelijk is voor het millieu en de gezondheid, door de auto wordt uitgestoten. Bij een APK keuring wordt bovendien de kilometerstand geregistreerd, in de databank van de Stichting Nationale Auto Pas. Dit onder andere om te voorkomen dat bij verkoop de kilometerteller wordt terug gedraaid. Is de kilometerstand bij de APK keuring, minder dan bij de vorige controle, kijgt de auto de melding “kilometerstand onlogisch”. Wordt de auto verkocht of ingeruild, wordt deze melding zichtbaar, wanneer de gegevens bij de Stichting Nationale Auto Pas worden opgevraagd.

Keuringsrapport

Bij de APK keuring ontvangt de eigenaar een keuringsrapport. Dit keuringsrapport, dat verkregen wordt als de auto goedgekeurd wordt, maar ook als de auto afgekeurd wordt, hoef je niet meer verplicht bij je te hebben, maar het keuringsrapport moet je wel op verzoek kunnen tonen. In het Buitenland is het overigens in de meeste landen verplicht, om het keuringsrapport bij je te hebben. In het keuringsrapport worden alle punten opgesomd, die reparatie behoeven, die afgekeurd zijn, en adviespunten. Adviespunten zijn onderdelen waarop de auto nog niet is afgekeurd, maar wel binnen afzienbare tijd gerepareerd moeten worden.

Afgekeurd

Als de auto wordt afgekeurd na de APK keuring, heb je nog de tijd voor reparaties, tot de vervaldatum van de vorige APK keuring. In die periode mag het voertuig alleen op de openbare weg rijden, van het APK keuringsbedrijf naar een reparatiebedrijf, dus niet om bijvoorbeeld boodschappen te doen. Is het voertuig gerepareerd, dan is een nieuwe APK keuring nodig. Wordt het voertuig deze keer goedgekeurd, dan wordt een melding afgegeven aan het RDW, en kan je weer normaal op de openbare weg rijden. De APK keuring mag overigens maximaal twee maanden voor de vervaldatum plaatsvinden, en nul dagen na de APK vervaldatum.